Voor de vaart wordt eerst de mand in orde gemaakt, de gasflessen worden in de mand bevestigd evenals diverse instrumenten, o.a.: hoogtemeter, gps, radio en transponder voor contact met de luchtverkeersleiding.

 

Hierna volgt de brandertest.

 

Ondertussen zal de ventilator die de ballon met koude lucht gaat vullen klaar worden gezet, aan de mand wordt touw bevestigd, deze voorkomt dat de ballon ervandoor gaat tijdens het vullen, de piloot maakt deze tijdens de start los vanuit de mand.

De ballon wordt opengehouden door 2 personen zodat de ventilator de ballon kan vullen.

Tijdens het vullen met koude lucht worden de bedieningslijnen aan de mand bevestigd en tevens op functionaliteit gecontroleerd.

Als de ballon voor ongeveer 75% met koude lucht gevuld is, wordt de lucht verwarmd met de gasbrander. Zodra de ballon warm genoeg is om zijn eigen gewicht te dragen zal deze rechtop komen te staan. Hierna kunnen de passagiers instappen.

Tijdens de vaart zal de volgauto in de buurt proberen te blijven om zo bij de landing aanwezig te zijn.

Na de landing wordt de ballon gezamenlijk samengevouwen en de lucht gaat er via de top uit, de ballon wordt weer terug in de zak gedaan en vervolgens wordt de mand afgebroken.

Als alles weer in de trailer zit doen we samen nog een drankje.